drukuj

Budowa drogi rowerowej ze Stargardu do Żarowa. (zobacz zdjęcia)

Prace ziemne

Rozpoczęły się prace ziemne przy długo oczekiwanej inwestycji - przebudowie drogi 1709Z Stargard - Sowno wraz z budową ścieżki rowerowej ze Stargardu do Żarowa ( w przyszłości do Ińska)

Na razie I odcinek - od granic miasta do Żarowa. Droga rowerowa będzie biegła po prawej stronie nasypu dawnej wąskotorówki (patrząc w kierunku Żarowa). Nawierzchnia wykonana będzie z preferowanego przez rowerzystów asfaltu, a więc bez przeszkód będą z niej mogły również korzystać osoby na wózkach inwalidzkich czy rolkach.

Wykonawcą jest firma POL-DRÓG z  Nowogardu.

 

Kilka dni temu na stronie internetowej Zarządu Dróg Powiatowych w Stargardzie, ogłoszony został przetarg na budowę odcinka od granic miasta w stronę skrzyżowania ulicy Piłsudskiego z ulicą Sienkiewicza. Tu nie mamy tak dobrych wieści dla rowerzystów - nawierzchnia tego  fragmentu drogi rowerowej ma być częściowo z  niechcianego przez nich polbruku.

 

Ciekawi nas, jak to się ma wobec zakończonych niedawno badań przez Polską Akademię Nauk na temat wpływu rodzaju nawierzchni dróg rowerowych na rowerzystę i komfort jego jazdy. Okazuje się, że kostka brukowa jest najgorszym z materiałów zalecanych na drogi rowerowe. Zbyt intensywne drgania przenoszące się z trzęsącej się kierownicy roweru, po pewnym czasie wywołują u rowerzysty trwałe uszkodzenia stawów i mięśni nadgarstków i łokci. Ponadto polbruk jest dwukrotnie droższy od nawierzchni z asfaltu.

 

W przyszłym tygodniu planowane jest spotkanie SPR-u z przedstawicielami Starostwa Powiatowego i ZDP. Miejmy nadzieję, że będziemy mogli rowerzystów poinformować o zmianach w konstrukcji planowanej drogi rowerowej na odcinku miejskim.

__________________________________________________________________________

Lubisz jeździć na rowerze? Ta zakładka jest dla Ciebie!

 

 

Zdjęcia

  • Prace ziemne
  • Budowa
  • Budowa
  • Budowa
  • Budowa
  • Budowa
Stargardzkie Porozumienie Rowerowe, jest inicjatywą obywatelską skupiającą stowarzyszenia i kluby o charakterze pro-rowerowym, turystycznym i ekologicznym, w tym: • Stargardzkie Towarzystwo Cyklistów • Towarzystwo Turystyki Rowerowej i Rekreacji • Polskie Towarzystwo Turystyczno Krajoznawcze • Towarzystwo Przyjaciół Stargardu • Proeuropejskie Centrum Ekologiczne •Stargardzki Związek Weteranów Lekkiej Atletyki • OSiR Team E-mail: rowery.stargard@wp.pl Tel.: 0/608 349-275
Stargardzkie Porozumienie Rowerowe
Autor:Stargardzkie Po...gg: GG18040412

Zaloguj się lub utwórz konto, by oceniać

Komentarze
niecierpekk
niecierpekk czw., 2010-03-25 12:21

JAki w ogóle jest sens

JAki w ogóle jest sens wykonywania ścieżek z polbruku?

krzysztof żyto
krzysztof żyto czw., 2010-03-25 12:29

wątpliwość

Zaintrygował mnie dopisek cytat: "ścieżki rowerowej ze Stargardu do Żarowa ( w przyszłości do Ińska)". Gdzie Żarowo , a gdzie Ińsko?! Czy po prostu ma być to nastepna inwestycja polegająca na wybudowaniu ścieżki rowerowej do Ińska (ale jaką trasą?).

krzysztof żyto
tomeh
tomeh czw., 2010-03-25 12:32

Trochę nie na temat, ale nie

Trochę nie na temat, ale nie mam gdzie zadać pytania. Może Pan będzie się orientował. Jaki jest sens istnienia kawałka drogi rowerowej na ulicy Składowej. Widzę że i tak rowerzyści jadą ulicą gdyż droga rowerowa powiedzmy że jest z licznymi przeszkodami i przerywana co chwila przez rzędy aut.

Dziwny to trochę projekt

tomeh
tomeh czw., 2010-03-25 12:34

Ta do ińska to o ile będzie,

Ta do ińska to o ile będzie, a ma lecieć drogą wąskotorówki to musi lecieć do Żarowa a z niego do Lubowa a potem do Małkocina i tak dalej do Ińska. Więc jak najbardziej jest to kierunek części drogi rowerowej w przyszłości do Ińska.

krzysztof żyto
krzysztof żyto czw., 2010-03-25 13:35

dzieki za informację:-)

@tomeh:

teraz to ok.Moze byc piekna trasa.

krzysztof żyto
Arek_M
Arek_M czw., 2010-03-25 12:46

Nie ważne czy z polbruku czy

Nie ważne czy z polbruku czy z asfaltu. W naszym kochanym kraju ścieżek rowerowych jak na lekarstwo. Cieszmy się z tego co mamy i co w przyszłości mieć będziemy. Dla mnie każdy metr ścieżki to metr w stronę takich rowerowych krajów jak Holandia czy Dania. Nie ważne czy z asfalt czy kostka, ważne by z sensem. Nie może być tak, że ścieżka rowerowa prowadząca z żarowa do ul. Piłsudskiego nagle trach, bach się kończy. Chciałbym żeby rower stał się alternatywą dla samochodu, żebym mógł z jednego końca miasta pojechać w drugi, żeby ścieżka rowerowa nie była pół metrowym pasem wydzielonym na chodniku z wyrastającymi co parę metrów słupami oświetleniowymi.
Problem tkwi w tym, że za za planowanie budowy ścieżek w naszym mieście (i w innym miastach) zabrano się zbyt późno i w obecnym czasie niewiele już zrobić można. Podobnie jest z parkingami - kiedyś "mądrzy" ludzie projektujący osiedla itp. nie przewidzieli że w przyszłości każdego Kowalskiego stać będzie na zakup auta i dziś takiego myślenia mamy owoce. Parkingów jak na lekarstwo a miejsc, żeby wybudować nowe ze świecą szukać.
Miejsc na rozmieszczenie ścieżek niestety też brakuje, a szkoda bo w takim wypadku rower nigdy nie stanie się alternatywą dla samochodu.

lukas
lukas czw., 2010-03-25 13:36

teoretycznie

@Arek_M:

niby wazne,aby byla droga,ale... jak udowodniono drogi z polbruku sa szkodliwe dla zdrowia, w odroznieniu od asfaltowych (ostatnio w Glosie byl artykul). Poza tym nie jestem drogowcem,ale wydaje mi sie,ze asfalt jest tanszy...

agvla88
agvla88 czw., 2010-03-25 20:17

Jeżeli asfalt faktycznie jest

@lukas:

Jeżeli asfalt faktycznie jest tańszy i lepszy to dlaczego polbruk?

Stargardzkie Porozumienie Rowerowe
Stargardzkie Po... czw., 2010-03-25 22:30

Słuszne spostrzeżenia Arka i tomeha

Arku - właśnie ważne jest aby drogi rowerowe budować z asfaltu który jest przyjazny dla rowerzystów. Tak jak napisałem w artykule asfalt jest tańszy, co ma podstawowe znaczenie w kraju "na dorobku" jakim ciągle jest Polska. Nie można upowszechniać dziadostwa polbrukowego, spojrzyj na to zdjęcie: http://picasaweb.google.com/mazanski/LubczynaGoleniowMaszewo#53026019105... (zdjęcie wykonałem w Goleniowie)
- nie chciałbyś jechać po takiej drodze rowerowej. A może wyobrazisz sobie jak będzie wyglądać koło Twojego roweru po wpadnięciu w dziurę jak ta ze zdjęcia, które wykonałem na ulicy Przemysłowej w Stargardzie: http://picasaweb.google.com/mazanski/InfrastrukturaRowerowaStargarduIOko.... Ponieważ słusznie zauważyłeś, że budując nasze osiedla zapomniano o rowerzystach i obecnie czasami nie ma gdzie "wcisnąć" drogi rowerowej, SPR zaproponował prowadzenie tras rowerowych niektórymi ulicami po uprzednim uspokojeniu ruchu dla nich. Tak miało być między innymi na ulicy Kościuszki, która jest jedną z kluczowych dla ruchu rowerowego w mieście, ale naszych propozycji nie wiedzieć czemu nie przyjęto. Tak więc pozostaje jeżdżenie rowerem wokół Placu Słonecznego ( uwaga bo tam w skrajni rowerzysty zostały umieszczone znaki drogowe i betonowe kosze na śmieci). Infrastrukturę rowerową należy budować wszędzie tam, gdzie jest potrzebna, a nie tam, gdzie nikomu nie przeszkadza. Na tym tle słuszna jest uwaga tomeha co do drogi rowerowej na ulicy Składowej. Jest ona zbudowana bez zachowania podstawowych zasad spójności i dostępności. Zachęcam do zapoznania się z publikowanym niedawno na MM Stargard w ośmiu odsłonach "Słowniczkiem pojęć rowerowych", gdzie opisana została wzorcowa infrastruktura rowerowa, a na jej tle infrastruktura rowerowa Stargardu.

Mirosław Mazański - SPR
sulo
sulo czw., 2010-03-25 23:34

Czy kandyduje pan na radnego w

najblizszych wyborach,bo takie mam wrazenie.

baca
lukas
lukas pt., 2010-03-26 08:19

Dla mnie jest niezrozumiale

dlaczego jest robiony taki przebieg sciezek rowerowych oraz plany na przyszle. W pierwszej kolejnosci powinno sie polaczyc centrum z droga rowerowa prowadzaca na Miedwie czy do Zarowa. Czy korzystajac z remontu Szczecinskiej nie mozna bylo tego zrobic? Co mi po drodze od Alei Zolnierza skoro trzeba przejsc meke aby sie tam dostac? Kazdy kto z centrum chcialby sie dostac do drogi na koncu Szczecinskiej wie o czym pisze,a Alei Zolnierza czy ulica tego Pulku Zaodrzanskiego to juz ulga,ze sie tam znalazlo (przy garazach jechalo sie elegancko). Droga do Zarowa? Super sprawa tylko co po drodze do Zarowo skoro do Sienkiewicza przejechac przez Konopnickiej do najmilszych nie nalezy?
Piszesz o duzym natezeniu rowerzystow na Kosciuszki,a moje obserwacje wskazuja ze w okresie od wiosny do poznej jesieni masa ludzi porusza sie Barnima (z centrum, z Kopernika na dzialki mieszczace sie czy to przy cmentarzu czy to na Rozanej oraz drogi na Broniewskiego ).
Zarowno na Barnima, Dworcowej, Slowackiego czy Mickiewicza jest miejsce by przeprowadzic drogi i ulatwic sie poruszanie rowerzystow w tych najbardziej niewygodnych miejscach w miescie. Fajnie wygladac bedzie na papierze dlugosc sciezek, szkoda tylko ze ich przebieg bedzie w miejscach malo dogodnych dla wiekszosci rowerzystow.

Grzegorz Stępień
Grzegorz Stępień ndz., 2010-03-28 18:41

nowe trasy rowerowe a co ze starymi ?

Nie ma komu się zaopiekować tymi zarastającymi przy praku przemysłowym a SPR aż się rwie na droge rowerową do Ińska... najpierw starajcie się uszanować to co macie. Ilość to nie jakość. A najwyraźniej o to Wam chodzi żeby było dużo dróg rowerowych , tylko kto o to zadba ? Po parku przemysłowym widać że nie ma komu. Normalnie pieniądze wyrzucone w błoto... A gdzie ten Wasz zapał co kilka lat temu, gdzie ta radość z nowych dróg rowerowych na terenie stargardu. zarosły to trzeba wybudowac nowe gdzie indziej. Mózgi !

greg
Grzegorz Stępień
Grzegorz Stępień ndz., 2010-03-28 18:41

nowe trasy rowerowe a co ze starymi ?

Nie ma komu się zaopiekować tymi zarastającymi przy praku przemysłowym a SPR aż się rwie na droge rowerową do Ińska... najpierw starajcie się uszanować to co macie. Ilość to nie jakość. A najwyraźniej o to Wam chodzi żeby było dużo dróg rowerowych , tylko kto o to zadba ? Po parku przemysłowym widać że nie ma komu. Normalnie pieniądze wyrzucone w błoto... A gdzie ten Wasz zapał co kilka lat temu, gdzie ta radość z nowych dróg rowerowych na terenie stargardu. zarosły to trzeba wybudowac nowe gdzie indziej. Mózgi !

greg
Stargardzkie Porozumienie Rowerowe
Stargardzkie Po... ndz., 2010-03-28 19:40

Panie Stępień...

...jako specjalista od reklamy, może zachęci Pan ludzi, aby korzystali z dróg rowerowych na terenie Parku Przemysłowego? Jednak najpierw niech Pan odpowie sobie na pytanie dlaczego zarastają?

Mirosław Mazański - SPR
Stargardzkie Porozumienie Rowerowe
Stargardzkie Po... ndz., 2010-03-28 19:40

Panie Stępień...

...jako specjalista od reklamy, może zachęci Pan ludzi, aby korzystali z dróg rowerowych na terenie Parku Przemysłowego? Jednak najpierw niech Pan odpowie sobie na pytanie dlaczego zarastają?

Mirosław Mazański - SPR
Grzegorz Stępień
Grzegorz Stępień ndz., 2010-03-28 21:28

Panie Mazański

Zarastają bo nie jeździcie... Z resztą ja już poruszałem ten problem http://www.mmstargard.pl/artykul/zarastaja-chodniki-w-parku-przemyslowym... teraz Pan się wykaże ze swoim POROZUMIENIEM. Nowych dróg pod Wasze rowerki chcecie, a kto je potem utrzyma ? Wasze składki ? Podziwiam Pana. Z uszanowaniem.

greg
Grzegorz Stępień
Grzegorz Stępień ndz., 2010-03-28 21:28

Panie Mazański

Zarastają bo nie jeździcie... Z resztą ja już poruszałem ten problem http://www.mmstargard.pl/artykul/zarastaja-chodniki-w-parku-przemyslowym... teraz Pan się wykaże ze swoim POROZUMIENIEM. Nowych dróg pod Wasze rowerki chcecie, a kto je potem utrzyma ? Wasze składki ? Podziwiam Pana. Z uszanowaniem.

greg
amigo
amigo ndz., 2010-03-28 22:19

Kostka brukowa jest zdrowsza

W Niemczech drogi rowerowe i osiedlowe uliczki nikomu nie przeszkadzają z kostki brukowej. "Miękki" asfalt przy wysokich temperaturach zaczyna wydzielać metale ciężkie do powietrza, które następnie wdychamy lub spożywamy w produktach, które rosły do 50 metrów od drogi
Teraz chyba każdy rower ma przedni amortyzator, kostka więc nie powinna przeszkadzać (oprócz rolkarzom). Według mnie jak już kładą asfalt, powinni też posadzić wzdłuż drzewa lub krzewy, by zacieniały drogę, w celu obniżenia temperatury.

amigo
amigo ndz., 2010-03-28 22:19

Kostka brukowa jest zdrowsza

W Niemczech drogi rowerowe i osiedlowe uliczki nikomu nie przeszkadzają z kostki brukowej. "Miękki" asfalt przy wysokich temperaturach zaczyna wydzielać metale ciężkie do powietrza, które następnie wdychamy lub spożywamy w produktach, które rosły do 50 metrów od drogi
Teraz chyba każdy rower ma przedni amortyzator, kostka więc nie powinna przeszkadzać (oprócz rolkarzom). Według mnie jak już kładą asfalt, powinni też posadzić wzdłuż drzewa lub krzewy, by zacieniały drogę, w celu obniżenia temperatury.

Grzegorz Stępień
Grzegorz Stępień pon., 2010-03-29 22:23

Zgadzam się !

Wyjeżdżają w trasę STARYMI KOZAMI i krzyczą że im kostka brukowa przeszkadza. Widać na niektórych zdjęciach byle jaki sprzęt a wymagają nie wiadomo czego. Niedługo czerwony dywanik trzeba będzie rozwijać...

greg
Grzegorz Stępień
Grzegorz Stępień pon., 2010-03-29 22:23

Zgadzam się !

Wyjeżdżają w trasę STARYMI KOZAMI i krzyczą że im kostka brukowa przeszkadza. Widać na niektórych zdjęciach byle jaki sprzęt a wymagają nie wiadomo czego. Niedługo czerwony dywanik trzeba będzie rozwijać...

greg
agvla88
agvla88 wt., 2010-03-30 08:55

Bez podniosłych tonów... Nie

@Grzegorz Stępień:

Bez podniosłych tonów... Nie wszyscy jeżdżą starymi kozami. To tak jakby mówić że każdy ma stary samochód bo widziałeś kilka na ulicy. To może ulice też zrobimy z polbruku? Przecież samochody są coraz lepsze i coraz bardziej oh i ah

agvla88
agvla88 wt., 2010-03-30 08:55

Bez podniosłych tonów... Nie

@Grzegorz Stępień:

Bez podniosłych tonów... Nie wszyscy jeżdżą starymi kozami. To tak jakby mówić że każdy ma stary samochód bo widziałeś kilka na ulicy. To może ulice też zrobimy z polbruku? Przecież samochody są coraz lepsze i coraz bardziej oh i ah